Thursday, 15 December 2011

i got Diarrhoea !

adoii . hmm . makin terok sakit perut ni . tadi aku ade laa bukak satu blog . dye ade ckp pasal simptom2 pnyakit aku ni .* gaya ckp macam aku dpt penyakit kronik jew . hehehe . nk tahu aku dpt penyakit ape ? meh cini aku cterr . i got DIARRHOEA or dlm bahasa kampung , tuttt . hehehe . x payah ckp laa . korang google laa sendiri ea .


Apakah penyebab diarrhoea?
Biasanya diarrhoea disebabkan oleh jangkitan pada usus disebabkan oleh makanan atau air yang tercemar. Ia juga boleh disebabkan bukan kerana jangkitan tetapi ini sangat jarang berlaku.
Sebab-sebab jangkitan:
Tranmisi biasanya berlaku daripada individu kepada individu yang lain
  • Bakteria
  • contoh.; Shigella, Campylobacter, Escherichia coli
  • Virus
  • contoh; Norwalk virus, Rotavirus
  • Parasit
  • contoh;. Giardia lambdia, Entamoeba histolytica
Bukan sebab-sebab jangkitan
  • Toleransi kepada makanan – tiada toleransi terhadaplaktosa
  • Reaksi ubat-ubatan
  • anti-biotik tertentu
  • Penyakit berkaitan usus – inflammatory bowel disease, sejenis penyakit yang mana tidak mampu untuk menghadamkan lemak.
  • Functional bowel disease (Penyakit fungsi usus) – irritable bowel syndrome (sindrom radang usus)
pluss++ : aku mls nk menulis . sbb tu laa copy+paste jew :)

No comments: