Wednesday 28 December 2011

ketupat sotong .

post aku kali ni pasal makanan tradisional orang terengganu and kelantan , KETUPAT SOTONG . aku terlintas nak buat post ni disebabkan adalah cik abang sorang tu tak kenal ketupat sotong ni ape . pastu , ada jugak cik kak kita ni dok comment dalam my status kat muka buku tu yang berbunyi :


tengok la . boleh tanye lagi . hehehe . adoi . ade jugak la yang tak kenal ketupat sotong . oke2 . meh sini aku nak cakap sket . ketupat sotong ni ade banyak cara masakan nye . antara nya ialah : *gambar: ihsan google*


masak pedas 


celup tepung


masak lemak 

itu lah antara nya . dan di sini plak aku nak kongsi resipi nyer plak . jap yer . sorry la aku amik resipi ni pown kat google :)

resipi ketupat sotong 

Bahan-bahan ( 10 ekor )

  • 10 ekor sotong sederhana besar
  • 1 cawan beras pulut
  • 2 cawan santan sederhana pekat
  • 1 keping gula melaka
  • sedikit garam
  • gula secukupnya
  • sehelai daun pandan
  • 10 batang lidi- 3-4cm panjang

Cara-cara

  1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
  2. Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
  3. Isikan beras pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
  4. Masukkan garam, gula melaka dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
  5. Ambik sikit kuah tadi dan rasa sama ada dah cukup manis atau tidak. Kalau belum manis bolehlah ditambah dengan gula.

dan ini lah hasil nya :



amacam ? yummy tak ? hehe . oke la . aku out dulu yerr . dinner time ! mama buat gulai telur itik masak lemak . my favorite ! PEN-OFF !

pluss++ : this post dedicated special to orang kajang yang belajar kat penang tu . 

No comments: